Gastriit, kõrvetised, refluks

Pole vist paremat aega rääkita kõhutervise teemadel, kui pühade ajal 🙂

Seda enam, et eriti mao tervis on suuresti kogu meie ülejäänud tervise alustala. Kannatades gastriidi, kõrvetiste või refluksi käes on igal juhul hea mõte see häda välja ravida. Nii ennetame rida igasugu ebameeldivaid hädasid tulevikus.

Minule ei ole kaasa antud tugevat magu. Ma pean vaeva nägema, et end “korras” hoida. Kui ma joon tühja kõhu peale mitu tassi musta kohvi, saan koheselt kõhuvalu. Kui ma paastun külma veega, saan kõhuvalu. Kui ma söön valesid asju, saan kõrvetised. Aja jooksul olen õppinud ja ka läbi omade kogemuste aru saanud, mis hoiavad mao tervise korras. 

Minu õpetaja dr Nida Chenagtsang on ütelnd, et kui vanasti inimesed surid, sest ei olnud piisavalt süüa, siis nüüd surrakse ülesöömisesse. Ja kahjuks on see tõsi – see, mil moel ja kui palju me reeglina siin läänes sööme, on kaugelt üle mõistlikkuse piiri.

Ja tõsi ta on, väga paljud meie mao, söögitoru ja kaksteistsõrmiksoole vaevused on tingitud valest toitumisest, valest eluviisist. Kui mõni arst kirjutab gastriidi või ösofagiidi (vastavalt siis maolimaskesta- või söögitorupõletik) puhul välja vaid ravimid ja ei anna nõu toitumise korrigeerimiseks, siis see on pehmelt öeldes lühinägelik vaade. Ühtegi seedetrakti haigust ei saa ravida ilma toitumise korrigeerimiseta. Omeprasool vms võib anda hetkeks leevendust, aga see ei ole jätkusuutlik ravi, kui ka inimene ise enda tervistumisele kaasa ei aita. Teistpidi – sisuliselt pole võimalik, et tekiks gastriit, kõrvetised, refluks, kui toitumine ja elustiil on korras.

IGASUGUSTE MAO- ja SÖÖGITORUVAEVUSTE KORRAL tuleb

söögist välja jätta (kasvõi esialgu mõneks nädalaks, et saada kinnitus, kuidas see mõjub).

  • kartul ja tomat, igas vormis ja igal viisil (üllatav? Aga proovi!)
  • alkohol, igasugusel kujul
  • kohv ja soovitavalt ka must tee, eriti tühja kõhuga, eriti hommikul, eriti kohv 🙂
  • grillitud, praetud, suitsutatud tooted, mitte rohkem töödeldud, seda kehvem
  • väga teravad toidud (natuke terav – hea, väga terav – halb)
  • väga külmad söögid-joogid (jäätis, jäätisekokteil, jäävesi, smuutid jääga jms)
  • väga kuumad toidud – toit peab olema mõõdukalt soe
  • väga õlised, rasvased, hapud toidud (kui naturaalne hapukapsas sobib, on hea. kui häda parasjagu päris tõsine, ei pruugi see aga üldse sobidagi)
  • seened igasugusel kujul
  • äädikas ja marineeritud toidud
  • toored toidud, eriti vältida rohelist salatit

ja selle asemel

  • hommikul (ja miks mitte ka teiste toidukordade eel) tuleks juua leiget linaseemneleotist. Seda valmistatakse järgnevalt: õhtul kallatakse paar supilusikatäit seemneid üle paari tassi keeva veega, lastakse seista. Hommikul võtta seda kallerdist vähemalt üks supilusikatäis, eelnevalt lisades sinna natuke värskelt keedetud vett, et see amps oleks soe. Ülejäänud osa kallerdist hoida järgmise tarvituskorrani külmkapis. Tarvitada kuni vaevuste kadumiseni. Sobivad ka chia-seemned, aga linaseemned on kohalik kraam ja seega alati võiks olla eelistatum.
  • enne igat sööki tasub juua pool tassi sooja keedetud (mitte kuuma!) vett, kuhu võib sisse panna mett ja kui sobib, siis ka ingveri pulbrit.
  • söögiks tuleks tarvitada kõikvõimalikke soojasid (aga mitte kuumi!) köögiviljapüreesuppe, köögiviljapajaroogasid, ühepajatoite, kus on sees mõnigal määral musta pipart või pikka pipart, muskaati, ingveripulbrit (mitte värsket ingverit). Ehk siis – loogika selles, et toit peab olema hästi kergelt seeditav, et maol oleks võimalikult vähe vaja teha, kuid samas on toidule lisatud vürtse, mis seedimist lihtsustavad. Kui sulle ei sobi näiteks herned või kapsas või kartul – jäta siis see välja. Oluline on, et sa tunneksid peale sööki end hästi. Kes on lihasööja, siis pigem võtta tükike kvaliteetset liha hautatud või ahjus küpsetatud kujul, aga kindlasti mitte grillitud, praetud, suitsutatud suuri  lihatükke või vorste. Kellele valmistab see suurt meelehärmi, viitan ülalöeldule – võib ju proovida vaid paar nädalat niimoodi hakkama saada :). Muuseas – ma pole kohanud kedagi, kellele ei sobiks kas tavalise kõrvitsa või muskaatkõrvitsa supp, seega võid päris julgelt seda proovida.
  • hästi sobivad kõikvõimalikud pikad toidud, eriti pudrud. Pikad toidud tähendab seda, et toitu on kaua madalal tulel vaaritatud. Tatrapudru, odrapudru, hirsipudru, mannapudru – leia endale sobivaim, lase kaua-kaua tulel podiseda, söö selitatud võiga.
  • süüa tuleb pigem vähe, mitte muidugi end päris nälga jätta, aga põhimõttel, et kõht poleks liiga täis. Mao suurus on kaks inimese rusikasuurust. Tahket toitu võiks olla ühel söögikorral sellest pool, vedalt 1/4 ja 1/4 tuleks jätta tühjaks, et maol oleks ruumi seedida. Kui tihti sa sööd rohkem kui oleks pidanud?
  • süüa tuleb võimalikult aeglaselt ja see ei ole suusoojaks öeldud. Kas teadsite, et ka suppi saab mäluda? Üks vana Eesti arst  dr Rosendorff on kasutanud sõna “ilatama”. Nii, et, head lugejad – ilatagem igat suutäit! Mida rohkem on toit suus “läbi töödeldud”, seda lihtsam on maol – eriti, kui ta on parasjagu natuke haige, sellega hakkama saada.
  • söömise ajal tuleks tegeleda vaid söömisega. Sotsiaalmeedia, uudised, raamat, töised läbirääkimised võiksid jääda mingisse teise hetke. Söömine ei võta päevast kuigi palju aega, see aeg on võimalik veeta vaid süües ja toredate inimestega meeldivatel teemadel vesteldes, uskuge mind! 🙂 Kui sa peale sööki ei mäleta, kuidas toit maitses, millise struktuuriga ta oli, kuidas lõhnas, siis tegelikult ei olnud sa täielikult kohal, mis tähendab, et ka sinu seedimisprotsess ei ole “täielikult kohal”. Seedimine nõuab parasümpaatilise närvisüsteemi aktiivsust, ehk siis mõnusat ja rahulikku olekut.
  • magu, söögitoru, kaksteissõrmik (mis polegi mingi 12-haruga sõrmik, vaid tegelikult toru, mis ühendab magu ja peensoolt) – kõik nad tahavad pigem sooja. Seega vali alati võimalusel janu kustutamiseks pigem soe vesi kui et külm (hoidu jumala eest jäävee joomisest, jääkokteilidest ja külmadest smuutidest!)
  • kui põletik pole väga akuutne (reeglina kipuva sellised vaevused olema pigem kroonilised), siis võib väga hästi mõjuda sooja soolakoti asetamine maole. Kui tunned end seda tehes paremini, refluks väheneb, kõhuvalud vähenevad, võib seda julgelt korrata. Terapeut või massöör võib sel puhul teha ka moksat.
  • ole ettevaatlik paastumise ja tühja kõhuga! Süüa tuleb küll vähe, aga ei tohi end oskamatult näljutada, nii võib hoopis kurja teha. Kui söögiaegade vahe mingil põhjusel venib, siis joo kasvõi sooja keedetud vett. Snäkid šokolaadi, müslibatooni, pähkli või õuna näol ei pruugi mao-, kaksteistsõrmiksoole- ja söögitoru hädade puhul olla parim.

Ja veel

  • proovi juua Himaalaja kivisoola vett. See on selline tume, kerge munamaitsega sool. Sool lahustatakse soojas vees (näpuotsatäis soola, pool klaasi keedetud vett) ja juuakse enne sööki. NB! Ära aja segamini seda roosa Himaalaja soolaga – see on midagi hoopis muud. Kui see munamaitseline sool hakkab vastu, ära siis ennast sunni 🙂
  • hea on apteegitilli tee ja kummeli tee

Ja vaat et kõige olulisem

  • ükski maohäda ei taandu, kui sa oled stressis või unevõlas. Magu tahab rahu. Kõige rohkem kahjustab teda muretsemine. Pole midagi teha, aga siingi kohal tuleb kasutada ehk juba klišeeks muutunud soovitust, aga – vähenda oma sterssi. Su kõht ei saaks sulle kuidagi rohkem tänulik olla!

 

Ja lõpetuseks. Kuna mao töö on väga oluline selleks, et edasine seedimine, kus toimub oluliste ainete ja vedeliku imendumine, toitainete kättesaamine, toidu puhta ja ebapuhta osa selekteerimine, oleksid samuti kvaliteetsed. Kui ka probleem on seedetraktis kusagil “allpool” kui magu, siis ükski siinne nõuanne ei tee siiski kurja.

 

*sama teema – maovalu, kõhuvalu, gaasid, puhitused, röhitsused, toit tagasi suhu

Jaga, kui sulle see lugu meeldis
  •  
  • 4
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    4
    Shares

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga