Hirmu ja piirangute asemel – kuidas ennast toetada.

Tänases situatsioonis, kus piirangud, hirm, kohati isegi ähvardused luusivad meie ümber, on ehk hea aeg meelde tuletada midagi jaatavas vormis, teisisõnu rääkida sellest, mis meil aitaks terve ja tasakaalus püsida.

Olen päris kindel, et kõige olulisem oma vaimse ja füüsilise tervise säilitamise jaoks on üles leida oma enda jõud, oma vägi, oma kese ja tasakaal, ehk teisisõnu võtta vastutus oma elu eest enda kätte.

Segased ajad on pannud meid niipalju endast väljapoole vaatama ja tegutsema, nii et sageli kipub meelest minema, et ei valitsus, ametkonnad, ei sinu arst ega isegi mitte maag ei suuda ega saa võtta vastusust sinu tervise eest. Aga just selline mõttemaailm on hakanud pead tõstma – et “nemad seal” peaksid kõik ära korraldama ja siis saaksime kenasti oma nö normaalsusesse naasta.

Olen aastaid püüdnud ise elada nii, et kui tunnen mingit tasakaalutust – kasvõi tervise osas, vaatan kõigepealt peeglisse. Senini ei ole olnudki põhjust kellegi teise õlule “süüd” veeretada, ikka on “ise” ju see, kes on mõned destruktiivsed, ignorantsed või lihtsalt valed valikud teinud.

Kui nüüd päris ausalt vaadata, siis kui palju oleme me ise näiteks viimastel kuudel iseenda tervise heaks midagi teinud, kas me oleme oma kehale olnud head peremehed, oma vaimule head hoidjad?

Mida võiksime endalt küsida?

Kas me oleme võtnud aja ja end päriselt välja maganud, kas me lubame, kõige muu tramburai kõrval, endale korralikku ööund ja kui uni ei ole kvaliteetne, kas me oleme püüdnud leida põhjuseid ja sellega tegelenud?

Me kõik vajame und, vähemalt 8 tundi ööpäevas. Kui see ei õnnestu, siis tasub leida vähemalt üks-kaks korda nädalas see päev, kus saame magada kauem. Hea uni on tasakaalus püsimise vältimatu tegur ja kui me ei saa või ajaliselt ei jõua piisavalt magada, peaks see olema üks esimene asi, millega üldse tegeleda enne kui hakkame väljapoole vaatama ja maailma oma hädades süüdistama.

Teiseks – kas me oleme, vaatamata pöörastele aegadele, pööranud tähelepanu ise hea toidu tegemisele, või on olnud nii kiire, et liiga sageli lipsab toidulauale mingi poolfabrikaat, kauasäiliv karbitoit või ülessoojendatav amps? Keha vajab oma ülesehitamiseks ja korrashoidmiseks häid ehituskive. Teame kõik, mis juhtub majaga, kui seda ehitada poolikutest või katkistest tellistest. Kui muud moodi ei saa, siis vähemalt üks toidukord päevas peaks olema kvaliteetne, iseenda ja oma pere jaoks ise tehtud söök, olgu selleks kasvõi midagi lihtsat nagu hommikupudru või õhtused ahjukartulid, mille tooraine on vanaema peenramaalt saadud. Puhas ja hea toit annab vajalikud korralikud tellised terve keha ja meele ülesehituseks.

Kolmandaks – kas me oleme oma meele eest hoolt kandnud, samasuguse järjekindlusega, nagu me hambaid peseme igal hommikul? Kas me oleme lootnud, et keegi tuleb väljastpoolt ja nihutab maailma paika, või me oleme võtnud vastutuse, et selge pea, talupojatarkuse ja meelerahuga suudame ükskõik millistest olukordadest välja ujuda?

Meil on võimalik igal hetkel, igasuguses maailmas luua enda sees tasakaal ja kergusetunne. See ei ole lihtne ja harjutamine pole kerge, aga ehk motiveerib teadmine, et isegi väga rasketes olukordades, kui tuleviku tundub eriti tume, on kasvõi mõned minutid meelerahuaega kulla väärtusega – sel hetkel saame korragi puhata, välja hingata ja end koguda ja toimuvat hoopis kainema pilguga vaadata.

Juba need kolm punkti võiksid anda hea ülevaate, kas me oleme teinud enda heaks kõik võimaliku, et terve ja tasakaalus püsida. Ja kui on näha, et kusagil on vaja midagi korrigeerida, siis on seegi juba oma väe tagasivõtmise algus – mina ise vastutan iseenda eest, mina ise saan teha iseend ja oma pere toetavaid otsuseid.

Hingamise tähtsus

Kõik vanad idamaised terviseteadused räägivad hingamise tähtsusest ja selle seotusest elujõuga. Ka tänapäevased uuringud kinnitavad, et hingamine ja emotsioonid on omavahel tihedas seoses. Eks me kõik tea, et piisab pinevas olukorras kasvõi mõned sügavad hingetõmbed teha, kui meel muutub rahulikumaks ja keha lõõgastub.

Seega on hea meeles pidada hingamise tähtsust ka enese hoidmisel tänasel päeval. Kes ei oska näiteks pranayamat, 9 puhastavaid hingamisi või muid jooga- või meditatsioonimaailma tehnikaid, võib hommikul lihtsalt toa ära tuulutada või – kui ilm lubab – lahtise akna all mõned korrad sügavalt sisse-välja hingata. Sama tasub meeles pidada ka päeva jooksul – kel vähegi võimalik, võiks minna kasvõi lühikeseks ajaks metsa, parki, mere äärde – looduskauneid kohti on õnneks meil igas linnaski. Looduslõhnade sissehingamine on kui palsam hingele. Sügavalt ja teadlikult sisse hingates läheb selg sirgeks, õlad vabanevad pingest ja piisab kasvõi paarist hingamiskorrast kui kogu olemine muutub. Pikk ja sügav väljahingamine on rahustava toimega, mis keha ärevusreaktsioone tugevalt vähendavad.

Kas oled tähele pannud, kui samblaselt lõhnab praegune männimets?

Meeleharjutuste tähtsus

Juba mitu aastat tagasi, kui alustasin meditatsioonikursuste läbiviimist, ütlesin alati, et ma ei kujuta ette, kuidas praeguses maailmas on võimalik terveks jääda, kui ei oska elementaarseid eneseabimeetodeid või meeleharjutusi. Täna on need tehnikad veelgi rohkem vajalikud.

Kui sa ei ole mitte kunagi midagi arvanud meditatsioonidest või mindfulness harjutustest, aga ometi tunned, et praegu on kõike liiga palju, kaos ja teadmatus on hakanud häirima elukvaliteeti või meeleolu, on ehk nüüd just õige aeg mõningaid harjutusi katsetada. Polegi tähtis, kas leiad internetist mõne ilusa looduspiltidega juhitava meditatsiooni, kasutad mõnd vastavat äppi, oled iseseisvalt praktiseerija või käid mõnel meditatsioonikursusel – mis iganes aitab,  see sobib.

Ja kui sulle ei sobigi meditatsioonid, visualiseerimised, ja hingamisharjutused, aga sa leiad oma hetkelise rahukoha lugedes või hoopis kirjutades, mõnd head filmi vaadates või raadioteatrit kuulates, või hoopis metsas sörkides või ratast sõites – siis ka see on suurepärane. Tähtis on see, et sa oskaksid oma vajadusi kuulata ja õpiksid end ise aitama.

Meie meelerahu on meie endi kätes ja on äärmiselt lühinägelik siduda see mingite ühiskondlike probleemide või olukordadega. Täielikku stabiilsust ja vaid paremuse suunas liikuvaid protsesse pole olemas. Elu siin maapeal on seatud nii, et kogeme paratamatult kõike – nii head, kui halba ja on üsna lootusetu loota, et me võidame elu jackpoti, ja ühegi häiriva teguriga kokku puutuma ei pea. Kaine talupojatarkus, et me ise oleme oma õnne sepad aitab siin väga palju. Me saame alati valida, kuidas suhtume meid ümbritsevasse, see on ainult ja ainult meie endi otsus.

Milliseid kasulikke protseduure ma võiksin teha, et hoida end tervena

Mõned nipid enda terve ja tasakaalus hoidmiseks:

  • Kurista hommikul hambapesu järel kurku nõrga soolaveega, kurkumiveega või hea õliga.
  • Õlita oma ninasõõrmeid kergelt mõne hea toiduõliga.
  • Ära unusta hommikul teha mõnda hingamisharjutust ja tunnetada, kuidas värske õhk äratab kogu keha ja puhastab meele.
  • Joo enne hommikusööki sooja keedetud vett, kuhu võid soovi korral sisse panna veidi mett, ingverit või sidrunit.
  • Söö head ja kvaliteetset sooja toitu ja ära unusta lisamast killukest “soojendavat” sinna – näiteks ingveri, mädarõigast, pipart, kaneeli, kardemoni, nelki või muid vürtse, mis sulle maitsevad.
  • Hoia keha soojanaga, lisaks sobivatele riietele joo külmal ja niiskel ajal soojendavaid jooke – vürtsiteesid, ingveri-, galgani-, pärnaõie-, angervaksa või lihtsalt head glögi, kus mõnusad piparkoogivürtsid sees. Heade vürtsidega alkoholivaba glögi õhtul on ka pääs rahuliku une maailma.
  • Leia päeval aeg kasvõi 10 minutit olla väljas sel ajal, kui päikegi on väljas. Vaatamata hilisnovembrile on päikesepaistet hetkelgi pea 8 tundi, ja killukese valguse (isegi kui see on väga madal päike) kogemine tõstab meeleolu ja tuletab meelde, et valgus pole meid lootusetult maha jätnud.
  • Tee endale sooja õliga (näiteks toiduks mõeldud oliivõli või seesamiõli) keha sissemäärimise protseduure enne magamaminekut. Kui sobib tee sooja õliga ka peamassaaži – hea uni on garanteeritud.
  • Tee õhtul soojendavaid mähiseid või soojakotte alaseljale või mõnusat sooja jalavanni jalgadele. Kasvõi mõni minut iseenda jaoks, enda eest hoolt kandmiseks ja täielikuks meditatiivseks rituaalseks protseduuriks võib olla imeliselt suure mõjuga.
  • Kaisuta oma lähedasi ja kui hetkel on sul eluperiood, kus sinu elus puudub hea lähedane inimene, luba endale sooja õliga massaaži või muud heaoluteenust.
  • Hooli iseendast. Kui oled hädas, otsi lahendusi, räägi nendega, keda usaldad või vajadusel pöördu mõne terapeudi või nõustaja poole, isegi siis kui tunned, et su probleem on tühine või oled juba lootuse kaotanud, et midagi võiks paremaks minna.

Ära oota, et keegi teine sinu eest maailma korda seab. Võta oma vägi ise tagasi.

Jaga, kui sulle see lugu meeldis
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga